کاربر گرامی !؛ لطفا به منظور بهره گیری از کلیه قابلیت های وبلاگ از مرورگر گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس استفاده نمائید

امور کتابخانه های عمومی استان همدان

این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی سریع و دقیق به تمامی رؤسای محترم ادارات، مسئولین و کتابداران محترم کتابخانه ها در رابطه با فعالیتهای مربوط به کتابخانه ایجاد شده است.

امور کتابخانه های عمومی استان همدان

این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی سریع و دقیق به تمامی رؤسای محترم ادارات، مسئولین و کتابداران محترم کتابخانه ها در رابطه با فعالیتهای مربوط به کتابخانه ایجاد شده است.

۱۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۰
خرداد



دلم که میگیرد " مُجیر " را باز میکنم
"
سُبحانَکَ یا اللهُ،تَعالَیتَ یا رَحمنُ"
"
اَجِرنا مِنَ النارِ یا مُجیر"
کم کم،معصیت هایم از ذهنم عبور می کند
اشک،اشک ، اشک ، اشک
دانه های مروارید اشک هایم را به نخ میکشم
وقتی به صد و یکی رسید نخ را گره میزنم
شروع میکنم:
"
استغفرالله ربی و اتوب علیه " اما مگر
معصیت های من با یک دور تسبیح پاک میشود؟
تو نگاهم کردی،گناه کردم..گفتی : توبه کن !!
اما نکردم... گفته بودی :
"
شما را نیافریدم مگر برای عبادت "
در حالی که دوباره توبه شکستم ...
اما تو باز هم روزی ام را نبریدی ...
خندیدم و شکر نگفتم :
سالم بودم و سجده نکردم ...
اما بعد از هر قطره اشک شکایت کردم ...
باز نگاهم کردی و خندیدی
ناشکرتر از من نیافریدی، نه؟؟؟؟
"
سُبحانَکَ یا سَیِّدی، یا مَولی "
"
اَجِرنا مِنَ النارِ یا مُجیر"
ای مولای من معصیت هایم بسیار است.
اما تو آن بخشندهء مهربانی
"
یا رَفیقَ مَن لا رَفیقَ لهُ "
"
یا حَبیبَ مَن لا حبیبَ لَه "
جز خودت چه کسی رفیقم خواهد شد؟
"
من که جز تو کسی را ندارم "
اگر تو هم نبخشی به چه کسی پناه ببرم؟
"
تنها پناه بی پناهان "
الهی العفو الهی العفو الهی العفو

"
خدایا " در این ماه عزیز از تو میخواهم
ما را جزء " مرحومین "
قرار دهی نه "محرومین "

"
آمین یا رب العالمین "

دلم التماس دعا میخواهد

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۲۶
خرداد

راهنمای ویرایش رده در محل بروزرسانی و ویرایش شده است. برای دریافت راهنما روی این لینک کنید.

در خصوص پیغام "رده در محل برای مدرک دیگری استفاده شده است" به راهنمای موجود در بخش "ویرایش رده در محل" یا به "مقدمه" کتاب "نشانه مولف فارسی، ویرایش دوم، تالیف امیرمسعود نیکبخت جم" (صفحات ده الی چهارده) مراجعه کنید. به طور خلاصه: به منظور جلوگیری از ظهور خطای «رده در محل تکراری»، از مکانیزم‌های مختلفی در سامانه استفاده می‌شود که عبارتند از: درج شماره نسخه(ن)، شماره جلد(ج)، شماره ویرایش (و)، تاریخ نشر، درج یک عدد (در کادر زرد)، درج حرف دوم عنوان کتاب (در کادر قهوه‌ای). به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی تفکیک شماره رده‌های یکسان از یکدیگر، به مقدمه کتاب «نشانه مولف فارسی» مراجعه کنید. 

شماره راهنما، ترکیبی از شماره رده (رده اصلی و فرعی) و نشانه مولف است. اگر اجزاء شماره راهنما در نرم‌افزار سامان در فیلدهای مختص خود قرار نگیرند، گزارشات سامان دچار اختلال خواهند شد. همچنین گزارش رف‌خوانی مناسبی نمی‌توان تهیه کرد. تصور کنید شماره رده اصلی یک کتاب در فیلد رده فرعی قرار گیرد، به دلیل این اشتباه، گزارش امانت شما به تفکیک رده دچار مشکل خواهد شد.

به طور کلی پنج مولفه باعث گزارش رده های نادرست خواهد شد (منظور این نیست که همه رده‌های موجود در گزارش نادرست است). این پنج عامل عبارتند از:

1-     در رده اصلی به جز اعداد 000 تا 999، 8فا ، 4 فا  تج، تد، فت، فد چیز دیگری موجود باشد.

2-     در رده فرعی، اگر عدد باشد، مشکلی ندارد. اگه هر چیزی به جز عدد باشد، یا فیلد خالی باشد، گزارش خطا ظاهر می‌شود. البته کتاب‌هایی که رده فرعی ندارند، نباید در این گزارش مشاهده شود ولی با توجه به این که اکثر کتاب‌ها دارای رده فرعی هستند، این شرط در این گزارش گنجانده شده است. همکارانی که اطمینان دارند، کتابی رده فرعی ندارد، نیاز به تغییر و اصلاح داده ندارند.

3-     شماره کاتر معمولا از دو الگو تبعیت می‌کند: الگوی اول حرف، عدد، حرف ..... الگوی دوم حرف، عدد. الگوهای کاربردی دیگر باعث خطای رده نادرست خواهد شد. استثنائاتی در این مورد وجود دارد، مانند شرح‌های نهج البلاغه و کتاب‌های نقد و نظر که علی‌رغم گزارش خطای سیستم، خطا محسوب نمی‌شوند.

4-     تاریخ دیویی تنها باید عدد باشد. در فیلد تاریخ اگر حرف وجود داشته باشد، خطای رده نادرست گزارش خواهد شد.

5-     رده اصلی خالی باشد و به نحوی داده‌های مربوط به آن در فیلدهای دیگر مانند فیلد رده فرعی یا کاتر قرار گرفته باشد.

در همه موارد ملاک تشخیص خود کتابداران است. کتابدار تشخیص می‌دهد که کدام رده نادرست است و کدام درست. دقت داشته باشید هر اندازه میزان رده‌های نادرست سیستم کاهش یابد به همان اندازه میزان دقت و صحت گزارش‌های آماری سامانه افزایش خواهد یافت.

 

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۲۶
خرداد

 من اینک

با آرامش خاطر تو را میخوانم

و حاجت هایم را صمیمانه از تو میخواهم ، بدون ِ ترس و بیم

و برایت ناز هم میکنم که به درگاهت روی آورده ام

و اگر حاجتم دیرتر اجابت شود ، جاهلانه تو را ملامت میکنم

غافل از آنکه شاید دیر برآورده شدن آن برایم بهتر باشد

زیرا تو بر عاقبت هر چیز دانایی

 

دعای افتتاح                 

 

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۲۴
خرداد

با توجه به اینکه فرم بازدید سپهر می بایست هر ماه توسط مسئولین کتابخانه و به صورت فصلی توسط رؤسای محترم شهرستانها تکمیل شود، علیرغم وجود شیوه نامه تکمیل فرم در سایت ارزیابی کتابخانه ها، متأسفانه برخی اشکالات و موارد در تکمیل فرم ها مشاهده می شود . لذا با توجه به اهمیت ارزیابی شیوه نامه تکمیل فرم سپهر بارگذاری می گردد.


دریافت

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۱۹
خرداد

     با عنایت به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و قبولی طاعات و عبادات ،بدینوسیله به اطلاع می رساند ساعت کار کتابخانه ها عمومی استانها در شیفت صبح و بعداز ظهر به شرح ذیل اعلام می‌گردد .

شیفت صبح : ساعت 8:00 لغایت 13:30

شیفت بعداز ظهر : 13:30 لغایت 18:30


  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۱۸
خرداد

ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، به اطلاع می‌رساند برابر موافقت به عمل آمده، جرایم دیرکرد کلیه اعضاء کتابخانه‌های عمومی که نسبت به بازگرداندن منابع کتابخانه تا پایان ماه مبارک رمضان اقدام نمایند، مورد بخشودگی قرار ‌می‌گیرد. همکاران محترم به شرح ذیل اقدامات لازم را به انجام رسانند:

1. دریافت گزارش لیستی کتاب‌های دیرکردی: از مسیر گزارشات سامانه، ستون کتابداری، گزارش تاخیر امانات، تاخیرات امانت‌های جاری؛ انتخاب محدوه زمانی: از تاریخ 01 /01 /90 الی تاریخ روز دریافت شود؛

.  دریافت گزارش «لیست نسخ برنگشته»: از مسیر گزارشات سامانه، ستون کتابداری، گزارش لیست نسخ برنگشته؛ انتخاب محدوده زمانی»: از تاریخ 01/ 01/ 90 الی تاریخ روز دریافت شود؛

3. با اعضاء و در صورت ضرورت معرفین آن‌ها در خصوص بازگرداندن کتاب به کتابخانه و بخشودگی جریمه دیرکردی به صورت تلفنی اطلاع و نسبت به پیگیری عودت کتاب دیرکردی اقدام شود.

همچنین توصیه می‌شود کتابخانه‌ها در این زمینه به روش‌های زیر اطلاع‌رسانی کنند:

-         اطلاع‌رسانی در تابلوی اعلانات کتابخانه؛

-         اطلاع‌رسانی در وبلاگ‌ها و وب سایت های کتابخانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی؛

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۱۷
خرداد

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۱۳
خرداد

 قابل توجه مسئولین و کتابداران محترم

   طی فرایند حذف و یا اصلاح داده‌های تکراری در یک بخش، شماره ثبتی که به مدرک حذف شده یا انتقال داده شده قبلی اختصاص داده شده، آزاد می‌شود. به منظور اطلاع همکاران محترم از شماره ثبت‌های آزاد شده، گزارشی با عنوان «شماره ثبت‌های خالی شده در بخش» در قسمت گزارشات سامانه، ذیل منوی کتابداری، اصلاح داده‌ها افزوده شده است. این گزارش در حقیقت کار پیدا کردن شماره ثبت‌های آزاد را برای کتابدار راحت‌تر می‌کند.  جهت دریافت راهنمای این گزارش اینجا کلیک نمایید

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۱۳
خرداد

.

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۱۰
خرداد

سامانه مشاهده فیش حقوق و مزایای کارکنان به صورت آزمایشی راه اندازی شده و از طریق صفحه اصلی پرتال اداره کل در دسترس می باشد. همکاران محترم می توانند جهت ورود به صفحه شخصی در سامانه مذکور، از طریق شماره شناسایی (مندرج در فیش حقوقی کاغذی) به عنوان نام کاربری و همچنین کد ملی به عنوان رمز عبور اقدام نمایند. و البته توصیه می گردد به منظور حفظ محرمانگی پس از اولین ورود نسبت به تغییر رمز عبور از طریق تنظیمات اقدام گردد.

  • کارشناسان امور کتابخانه ها