کاربر گرامی !؛ لطفا به منظور بهره گیری از کلیه قابلیت های وبلاگ از مرورگر گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس استفاده نمائید

امور کتابخانه های عمومی استان همدان

این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی سریع و دقیق به تمامی رؤسای محترم ادارات، مسئولین و کتابداران محترم کتابخانه ها در رابطه با فعالیتهای مربوط به کتابخانه ایجاد شده است.

امور کتابخانه های عمومی استان همدان

این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی سریع و دقیق به تمامی رؤسای محترم ادارات، مسئولین و کتابداران محترم کتابخانه ها در رابطه با فعالیتهای مربوط به کتابخانه ایجاد شده است.

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۹
آبان

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۲۶
آبان

آیین تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی در روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی وکتابدار برگزار شد و در این مراسم از کتابخانه‌ها ،کتابخوانان و کتابداران نمونه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تجلیل به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، دکتر عاطفه زارعی؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، اظهار کرد: کتابخانه «آیت‌الله میرزا طاهر ربانی شاهنجرینی» شهرستان رزن به عنوان کتابخانه‌ نمونه کشوری در بیست و چهارمین دوره بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار سال 95 معرفی شد و به همین منظور سارا زمانی مقدم؛ مسئول این کتابخانه مورد تقدیر قرار گرفت.

وی ادامه داد: این کتابخانه در سال94 نیز مؤفق به کسب رتبه برتر کشوری در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب شده بود و همچنین برگزاری بزرگترین میز مطالعه کتاب در سال 95 از اقدامات شاخص صورت گرفته توسط این کتابخانه است و در بین منتخبین بیست و چهارمین دوره بزرگداشت  کتاب، کتابخوانی و کتابدار، زهرا سمیعی مصلح؛ مسئول کتابخانه عمومی شهید مفتح شهرستان رزن دارای رتبه حجاب برتر استان در سال89 و ارائه یک مقاله علمی- پژوهشی با محوریت جذب و توسعه مخاطب در همایش عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب در کتابخانه‌های عمومی در سال 94  و همچنین ارائه و اجرای طرح‌های خلاقانه در امر کتاب و کتابخوانی به عنوان مسئول نمونه کتابخانه‌های نهادی معرفی شد.

دکتر زارعی افزود: فرشته دولتی؛مسئول کتابخانه عمومی دانشجو شهرستان ملایر با تولید 3 کتاب صوتی در جشنواره عطار نیشابوری سال95، معرفی کتاب در رادیو به صورت یک روز درمیان و همچنین برگزاری نشست‌های کتابخوانی پانتومیم نیز مؤفق شد تا به عنوان مسئول نمونه کتابخانه‌های نهادی مورد تجلیل و تقدیر قرار گیرد.

وی بیان کرد: از شبنم حق‌بین؛ کتابدار کتابخانه عمومی شهید مفتح شهرستان رزن، فاطمه رستگاری؛ کتابدار کتابخانه مرکزی استان همدان نیز به عنوان کتابداران نمونه کتابخانه‌های نهادی تقدیر به عمل آمد که شبنم حق‌بین نیز دارای مقاله در زمینه جذب و توسعه مخاطب در همایش عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب در کتابخانه‌های عمومی در سال 94  و ارائه و اجرای طرح های خلاقانه در امر کتاب و کتابخوانی است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استانهمدان خاطرنشان کرد: فاطمه رستگاری کتابدار منتخب در بین کتابداران کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها پیش‌تر مؤفق به کسب رتبه کارمند نمونه استانی در سال 93 و رابط فرهنگی کتابخانه نمونه کشوری سال 91 و همچنین با دارا بودن بیش از 10 مقاله در حوزه کتابخانه و کتابخوانی، سابقه تدریس در دانشگاه علوم پزشکی استان همدان می‌باشد.

وی تشریح کرد: در این آیین کتابخوانان نمونه گروه‌های سنی مختلف نیز برگزیده شدند که در گروه سنی کودک؛ «زهرا معصومی مقدم» از کتابخانه شهید حیدری شهرستان نهاوند، در گروه سنی نوجوان؛ «مصطفی رسولی» و در گروه سنی جوان؛ «ایرج زیرک زاده » از کتابخانه مرکزی استان به عنوان کتابخوانان و اعضاءنمونه کشوری معرفی شدند.

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۲۴
آبان

24 آبان ماه

                     روز تکریم مقام کتاب، کتابدار و کتابخوانی

      را به تمامی کتابداران به خصوص همکاران محترم کتابخانه های عمومی استان همدان تبریک گفته و توفیق روز افزون این عزیزان را از درگاه خداوند متعال مسألت داریم.

کارشناسان امورکتابخانه ها

اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۱۹
آبان


به گزارش روابط‌عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب «راهنمای آموزشی سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور (سامان)» به کوشش سیدمهدی حسینی، کارشناس اداره کل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، تالیف و توسط «موسسه انتشارات کتاب نشر» منتشر شد.

با توجه به اتصال بیش از 2300 کتابخانه عمومی کشور به سامانه جامع و یکپارچه مدیریت کتابخانه‌های عمومی (سامان)، و ضرورت وجود مرجعی آموزشی برای کتابداران و کاربران سامان، این کتاب در 9 فصل، و با محوریت آموزش نکات، امکانات، بخش‌ها و قابلیت‌های مهم و ضروری سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی (سامان) فراهم شده است.

در کتاب «راهنمای آموزشی سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی(سامان، آموزش‌های مربوط به تنظیمات مرورگر و چاپگر، انواع امکانات جستجو و بازیابی اطلاعات، قابلیت‌های فراهم شده در زمینه ثبت و ویرایش نسخه، نحوه جستجوی اطلاعات اعضاء و ثبت‌نام افراد، امکانات مربوط به امانت منابع، نحوه آماده‌سازی منابع در کتابخانه، روش‌های مختلف تهیه آمار و گزارش به همراه نکات فراوان و کاربردی مورد نیاز کتابداران ارائه شده است.

در تدوین و نگارش این کتاب، سعی شده است که  قابلیت‌های ممتاز و مهم نرم‌افزار سامانه مدیریت از جمله امکان پیش‌ثبت‌نام اینترنتی اعضا، عضویت سراسری، امکان رزرو و تمدید اینترنتی منابع، و انواع گزارش‌گیری‌های فراهم شده در آن با زبانی ساده، همراه با نمونه، الگو، و تصاویر رنگی در دسترس خواننده، کتابداران و کاربران قرار گیرد.

سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور(سامان)، به منظور رفع مشکلات کتابخانه‌های عمومی نهاد در بهره‌گیری از نرم افزار کتابخانه‌ای و با هدف پیاده‌سازی نظام جامع، تحت وب، یکپارچه و متمرکز مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور طرح‌ریزی و پیاده سازی، شده است. معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات مدیریت فنی سامانه و معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی مدیریت ارتقاء فرایندها، پشتیبانی و آموزش کاربران را برعهده دارند.
این کتاب به زودی برای کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال می‌شود.

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۱۷
آبان

به اطلاع می‌رساند برابر موافقت دبیر کل محترم نهاد و به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، و به منظور فراهم کردن فرصت ثبت‌نام برای کلیه متقاضیان، جلوگیری از ازدحام افراد در کتابخانه و کاهش حجم کاری کتابداران محترم در پیشبرد امور جاری، موارد زیر به اطلاع می‌رسد:  

  • لازم است اطلاع‌رسانی و تبلیغات به نحو شایسته در فضای کتابخانه و محیط اطراف آن و همچنین وبلاگ‌ها و فضای مجازی صورت گیرد تا متقاضیان عضویت رایگان، بدون حضور در کتابخانه و صرفا از طریق تکمیل فرم پیش‌ثبت‌نام اینترنتی سامان نسبت به ثبت درخواست عضویت خود اقدام کنند.  
  • ترتیبی اتخاذ شود که در کتابخانه هایی که حجم زیادی از مراجعه‌کنندگان و اعضاء به آن رفت و آمد دارند و تعداد متقاضیان بالا است، دستگاه رایانه برای افراد متقاضی عضویت اختصاص یابد و راهنمای تکمیل فرم پیش‌ثبت‌نام اینترنتی در کنار آن قرار داده شود تا امکان ثبت درخواست عضویت اینترنتی برای افراد متقاضی فراهم باشد.
  •  در صورتی که به هر دلیلی، متقاضی عضویت در کتابخانه توانایی تکمیل فرم پیش‌ثبت‌نام اینترنتی را ندارد، همکاران عزیز کتابدار نسبت به تکمیل فرم پیش‌ثبت‌نام/ فرم عضویت اقدام نمایند.
  • افرادی که در روز 24 آبان ماه نسبت به ثبت درخواست عضویت از طریق تکمیل فرم پیش‌ثبت‌نام اینترنتی در سامانه مدیریت اقدام کنند، نوع عضویت آن‌ها به صورت «ویژه - رایگان»  تعریف خواهد شد.
  • در صورتی که تعداد متقاضیان عضویت و مراجعان به کتابخانه در روز 24 آبان ماه زیاد باشد و همکاران کتابدار فرصت ثبت‌نام همه آن‌ها را نداشته باشند، تمهیداتی به کار گرفته شده است تا کتابداران محترم، طی تاریخ‌های 24 الی 27 آبان، ورود اطلاعات متقاضیان (24 آبان) را در فرم پیش‌ثبت‌نام اینترنتی سامان انجام دهند.
  • همچنین تمهیداتی به کار گرفته شده است که همکاران کتابدار تا دو هفته بعد از اتمام هفته کتاب، فرصت بررسی و تایید ثبت‌نام نهایی این افراد را داشته باشند. بدیهی است تایید ثبت‌نام نهایی منوط به حضور فرد در کتابخانه، پرداخت هزینه صدور کارت به مبلغ 5000 ریال و ارائه مدارک لازم وفق مقررات خواهد بود. نشانی فرم پیش‌ثبت‌نام اینترنتی در سامان به این شرح است: http://www.samanpl.ir/Account/RegisterRequest 
  • ضروری است تدابیر لازم توسط مدیران کل محترم و روسای ادارات در خصوص عدم جذب عضو به صورت کاذب (تهیه لیست اسامی،...) اندیشیده شود.
  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۱۷
آبان

به اطلاع می‌رساند برابر موافقت دبیر کل محترم نهاد و با عنایت به در پیش بودن روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، جرایم دیرکرد اعضاء کتابخانه‌های عمومی که نسبت به بازگرداندن کلیه منابع دیرکردی خود به کتابخانه از تاریخ شنبه 22/ 08/ 95 لغایت پنجشنبه 27/ 08/ 95 اقدام نمایند، مورد بخشودگی کامل قرار می‌گیرد.

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۱۶
آبان

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۱۳
آبان

ساعت کاری کتابخانه ها در روزهای پنج شنبه به شرح ذیل اعلام می گردد . لذا شایسته است مسئولین محترم کتابخانه ها ضمن اطلاع رسانی مناسب ساعت کار در تابلو اعلانات از تعطیلی زودتر از موعد کتابخانه ها خودداری نمایند.

پنج شنبه ها : 7/30 صبح لغایت 13/30 ظهر

  • کارشناسان امور کتابخانه ها
۰۲
آبان

     به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «محض اطلاع» نوشته غلامعلی حداد عادل، «ضیافت بلا» نوشته سیدمحمد میرباقری، «صوفی و چراغ جادو» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی و «ادب الهی» تألیف مجتبی تهرانی ویژه آبان 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

  • کارشناسان امور کتابخانه ها