راهنمای رفع اشکالات
خطا یا پیغام یا عبارت undefined عمدتا به دلایل زیر ظاهر میشود:
1. عدم دسترسی فرد در گروه تعریف شده به قابلیتها، امکانات و بخش خاص: در صورتی که در هنگام مرور بخشهای مختلف سامان، در هنگام مرور منوها و زیرمنوهای بازشونده نظیر نام استان، شهرستان و کتابخانه، یا در هنگام دریافت گزارش با عبارت undefined مواجه شدید مراتب را به کارشناس امور کتابخانههای استان اطلاع دهید.
2. اتمام مدت زمان اعتبار کوکی در سیستم کاربر: در صورتی که به مدت 5 دقیقه در نرم افزار سامانه فعالیتی نداشته باشید، اعتبار کوکی ذخیره شده در سیستم شما منقضی می شود و مجددا نیاز به لاگین شدن در سامان از طریق وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور دارید. در صورتی که با پیغام یا کلمه undefined مواجه شدید، با وارد کردن رمز عبور خود مجددا وارد سیستم شوید تا مشکل برطرف شود.
- خطا یا پیغام یا عبارت undefined عمدتا به دلایل زیر ظاهر میشود:
1. عدم دسترسی فرد در گروه تعریف شده به قابلیتها، امکانات و بخش خاص: در صورتی که در هنگام مرور بخشهای مختلف سامان، در هنگام مرور منوها و زیرمنوهای بازشونده نظیر نام استان، شهرستان و کتابخانه، یا در هنگام دریافت گزارش با عبارت undefined مواجه شدید مراتب را به کارشناس امور کتابخانههای استان اطلاع دهید.
2. اتمام مدت زمان اعتبار کوکی در سیستم کاربر: در صورتی که به مدت 5 دقیقه در نرم افزار سامانه فعالیتی نداشته باشید، اعتبار کوکی ذخیره شده در سیستم شما منقضی می شود و مجددا نیاز به لاگین شدن در سامان از طریق وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور دارید. در صورتی که با پیغام یا کلمه undefined مواجه شدید، با وارد کردن رمز عبور خود مجددا وارد سیستم شوید تا مشکل برطرف شود.
- نکته مهم: گزارشهایی که با علامت ستاره ( * ) مشخص شدهاند، آمار و گزارشهای مورد نیاز کتابخانهها را تا روز قبل را ارائه میدهند. به عبارت دیگر، آمارهای امروز از طریق این گزارشها قابل دریافت نیست و برای دریافت کارکرد و یا آمارهای امروز، بایستی روز بعد اقدام کنید. این امر به دلیل بروزرسانی بانک اطلاعاتی سامانه در ساعت 24 هر شب است.
برای مشاهده راهنمای تصویری تنطیمات مرورگر برای چاپ برچسب عطف و بارکد، اینجا را کلیک کنید.
با توجه به اینکه سامانه جدید در حال
توسعه و بهبود و پیشرفت است، آگاهی و اطلاع از تغییرات موجود در نسخههای جدید و
همچنین قابلیتها و امکانات کاربری سامانه ضروری و لازم است. بر این اساس، تلاش
شده است محتوا و راهنماهای آموزشی مورد نیاز برای کاربران سامانه تهیه و در دسترس
قرار گیرد. مطالعه این راهنماها، کاربران را در استفاده از کلیه قابلیتهای سامانه
یاری میرساند.
- به
منظور مشاهده تغییرات صورت گرفته در نسخههای سامانه، این لینک را
مشاهده کنید. مطالعه این صفحه به شما کمک میکند که از تغییرات صورت گرفته به
موازات توسعه و بهبود سامانه جدید مطلع گردید؛
نکته بسیار مهم: همیشه و در همه حال، نسبت به پاک کردن تاریخچه (history) و کش مرورگر اقدام کنید (با استفاده از کلیدهای Ctrl+F5؛ یا گزینههای موجود در مرورگرها). این امر از بروز برخی مشکلات و نمایش خطاها جلوگیری میکند و همچنین بعد از هر بار بروزرسانی سامانه بسیار ضروری است. به طور کلی پاک کردن تاریخچه و رفرش کردن صفحات در موارد زیر ضروری است:
الف) بعد از هر بار بروزرسانی سامانه: به
طور معمول هر بروزرسانی سامانه چند دقیقه بیشتر طول نمیکشد. در صورتی که با پیغام
سایت در حال بروزرسانی است مواجه میشوید، دکمههای Ctrl+f5 را در صفحه
کلید خود با هم انتخاب کنید تا وبگاه سامانه رفرش شود.
ب) بعد از مشاهده خطاهایی مانند "خطای اتصال به سرور کتابخانه ملی در هنگام ارسال درخواست فهرستنویسی"
ج) بعد از هر بار اصلاح رده در محل و ویرایش آنها
- آموزش تصویری سامانه: این آموزش که به صورت فایلهای ویدئویی و همراه با صوت به تفکیک بخشهای سامانه تهیه شده است، به شما در درک بهتر و آشنایی با قابلیتهای سامانه کمک فراوانی میکند. برای دسترسی به آموزش تصویری سامانه این لینک را کلیک کنید؛
- راهنمای تغییر عنوان کتب: در حالت عادی نمیتوانید عنوان یک رکورد را تغییر دهید مگر اینکه آن را به رکورد دیگری منتقل کنید. به عبارتی در صورتی که عنوان کاملتر و دقیقتری از کتاب مورد نظر خود را در رکورد دیگری یافتید، میتوانید رکورد خودتان را به آن رکورد منتقل نمایید. دو راهنما در این خصوص توسط کارشناسان امور کتابخانهها تهیه شده است که راهنمای اول از طریق این لینک و راهنمای دوم از طریق این لینک قابل دسترس هستند (لینکها در Google Drive قرار گرفته و در دسترس همه کاربران قرار دارد)
- سوالات متداول کاربران: سوالات متداول شامل سوالاتی هستند که هر کاربری ممکن است در وحله اول داشته باشد. تلاش شده است به شکل کامل و واضحی به این سوالات پاسخ داده شود. برای دسترسی به سوالات متداول، این صفحه را مشاهده کنید. در عین حال اگر سوالی داشتید که پاسخ آن را در این صفحه نیافتید، حتما از طریق گزینههای موجود در صفحه تماس با ما اطلاع دهید تا پاسخ آن را سریعا دریافت کنید.
- راهنمای ویرایش رده در محل: یکی از مهمترین قسمتهای سامانه، ویرایش رده در محل کتابهای کتابخانه است. این راهنما را طریق این لینک میتوانید دریافت کنید. تلاش شده است بخش ویرایش رده مطابق با اصول و استانداردهای کتابداری و آمادهسازی باشد بر این توصیه میشود کلیه کتابداران گرامی به راهنمای تکمیلی و آموزش ویرایش رده در کتاب "نشانه مولف فارسی، جدول سه رقمی مبتنی بر کاتر- سن برن/تالیف امیرمسعود نیکبخت جم، نشر کتابدار و با همکاری کتابخانه ملی، سال 1390 " مراجعه کنند. به منظور ویرایش ردههای نادرست از طریق منوی گزارشات، "لیست ردههای نادرست" را مشاهده کنید. توجه داشته باشید نیازی به ویرایش ردههای کتابهای مفقودی یا وجین نیست.
- راهنمای ثبت نسخ نشریات: همه کتابداران قادر هستند نسبت به ثبت نسخه نشریه اقدام کنند (البته برای ویرایش یا ایجاد کاردکس جدید نشریه کتابدار بایستی سطح دسترسی فهرستنویس ارشد را داشته باشد). راهنمای ثبت نسخه نشریه مخصوص کتابداران عادی در این لینک در دسترس قرار گرفته است.
- راهنمای تجمیع کاربران: به منظور رفع مشکل افزونی کاربران و برای کاهش میزان شناسه ها و اکانتهای تکراری، ابزار تجمیع کاربران در بخش مدیریت کاربران در دسترس کتابداران قرار گرفته است. برای مطالعه راهنمای تجمیع اینجا را کلیک کنید
- ۹۴/۰۵/۱۷