کاربر گرامی !؛ لطفا به منظور بهره گیری از کلیه قابلیت های وبلاگ از مرورگر گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس استفاده نمائید

امور کتابخانه های عمومی استان همدان

این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی سریع و دقیق به تمامی رؤسای محترم ادارات، مسئولین و کتابداران محترم کتابخانه ها در رابطه با فعالیتهای مربوط به کتابخانه ایجاد شده است.

امور کتابخانه های عمومی استان همدان

این وبلاگ به منظور اطلاع رسانی سریع و دقیق به تمامی رؤسای محترم ادارات، مسئولین و کتابداران محترم کتابخانه ها در رابطه با فعالیتهای مربوط به کتابخانه ایجاد شده است.

«رده نادرست» چیست؟

شنبه, ۵ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۱۶ ق.ظ

سوالات متعددی در خصوص گزارش «رده نادرست » ارسال می‌شود. بر این اساس توضیحاتی ارائه خواهد شد تا ابهامات و سوالات همکاران محترم پاسخ داده شود:  «رده نادرست» چیست؟: فرمولی برای تولید این گزارش در سامانه تعریف شده که بر اساس دستورات و کدنویسی‌های صورت گرفته، رده‌ در محل‌هایی که دارای شرایط ذیل باشند را به عنوان «رده نادرست» در این گزارش نمایش می‌دهد.

1.       در رده اصلی به جز اعداد 000 تا 999، 8فا ، 4 فا تج، تد، فت، فد چیز دیگری موجود باشد به عنوان رده نادرست تلقی می‌شود؛

2.        در رده فرعی، اگر هر چیزی به جز عدد باشد، یا فیلد خالی باشد، به عنوان رده نادرست تلقی می‌شود؛

3.        شماره کاتر معمولا از دو الگو تبعیت می‌کند: الگوی اول حرف، عدد، حرف ..... الگوی دوم حرف، عدد. الگوهای کاربردی دیگر به عنوان رده نادرست تلقی می‌شود؛

4.       تاریخ دیویی تنها باید عدد باشد. در فیلد تاریخ اگر حرف وجود داشته باشد، به عنوان رده نادرست تلقی می‌شود؛

5.       رده اصلی خالی باشد و به نحوی داده‌های مربوط به آن در فیلدهای دیگر مانند فیلد رده فرعی یا کاتر قرار گرفته باشد، به عنوان رده نادرست تلقی می‌شود.

دقت کنید که در موردهای 2 و 3 ، شرایط و استثنائاتی وجود دارد از جمله: کتاب‌هایی اصلا رده فرعی ندارند که با انتخاب گزینه «فاقد رده فرعی» در سیستم مشخص می‌شوند و برخی کتاب‌های شرح و تفسیر نهج البلاغه و سرگذشتنامه و ... دارای الگوهای کاتر و نشانه مولف متفاوتی هستند. همانطور که گفته شد خروجی این گزارش بر اساس دستور و کدنویسی و فرمول‌هایی تولید می‌شود و با توجه به بازخوردهای دریافت شده، تلاش شده تا خروجی گزارش از دقت و صحت بالایی برخوردار باشد. اما در همه حال: ملاک تشخیص کتابدار است. اگر از نظر کتابدار، رده‌ای نادرست است بایستی توسط وی اصلاح شود اما اگر رده هیچ اشکال و ایرادی ندارد، نیازی به اصلاح آن وجود ندارد.

سوال دیگری که مطرح شده، این است که به محض ثبت نسخه و افزودن کتاب به کتابخانه، رده آن با عنوان رده نادرست تلقی می‌شود.در این جا چند نکته مدنظر است. ممکن است از نظر سیستم، رده کتاب با ویژگی‌های کتاب مغایرت داشته باشد به طور مثال: کتاب اگر در کاربرگه نسخه به عنوان مرجع تشخیص داده شده باشد (چک باکس مرجع انتخاب شده باشد) اما پیش‌رده آن فاقد حرف "م" باشد، از نظر سیستم به عنوان رده نادرست تلقی می‌شود. مورد دیگر، استفاده از رده رکورد برای ویرایش رده در محل است که به دلیل خطاها و ایرادهای رده رکورد، ممکن است رده در محل نیز ناصحیح باشد. همچنین در صورتی که کتاب، فاقد نشانه مولف است بایستی گزینه «فاقد نشانه مولف» انتخاب شود. بررسی‌ نشان داده «رده در محل » درصد بالایی از کتاب‌هایی که به تازگی ثبت شده‌اند، ناصحیح بوده و توسط کتابداران اصلاح نشده است. به خصوص کتابهای کمک درسی و آموزشی. همکاران دقت کنند کتابی که فاقد نشانه مولف است را با انتخاب گزینه مربوطه مشخص کنند. همچنین در هنگام جستجوی کتاب برای ثبت نسخه، رکوردهایی را انتخاب کنید که اطلاعات فهرست‌نویسی آن‌ها کامل‌تر از رکورهای مشابه باشد.علی رغم توضیحات ارائه شده، در صورتی که در این بخش با مشکلاتی روبرو هستید، با ذکر نمونه و مثال و پیوست تصویر و اسکرین شات، از طریق ایمیل payam.soal@gmail.com با اداره سامانه مکاتبه کنید. درج تلفن همراه به تسریع در پاسخگویی به شما کمک خواهد کرد.

  • کارشناسان امور کتابخانه ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی